Home / All / Vine, vine, primăvara! Schimbăm cauciucurile! Cât de important este DOT-ul?

Vine, vine, primăvara! Schimbăm cauciucurile! Cât de important este DOT-ul?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Vine primăvara! Ne pregătim să schimbăm cauciucurile. Pe cele de iarnă, cu cele de vară. Asta dacă le avem cumpărate. Dacă nu, începem să ne interesăm. Dimensiunile le știm, analizăm ofertele, vedem prețurile. Și ne lovim de DOT, pe înțelesul tuturor data constructorului, cea care indică săptămâna și anul fabricării anvelopei. Cifre care se regăsesc pe cauciuc. Cât este de important DOT-ul? Anvelopele se degradează dacă au ”odihnit” prea mult într-un depozit, așa cum circulă legenda? Alegem o ”gumă” de calitate sau una ieșită din fabrică de puțin timp?

D.O.T.-ul pe înțelesul tuturor

De fiecare dată când trebuie să cumpărăm anvelope noi, apare eterna discuție: cât de important este DOT-ul, datele fabricantului de cauciucuri, cele care indică săptămâna și anul realizării ei. Pot ”îmbătrâni” ele dacă stau într-un depozit? Își pierd din proprietăți? Specialiștii de la Michelin ne dau sfaturi în celebra: ”DOT – mit sau realitate?”

”DOT-ul nu contează”, spun cei de la Michelin. Vorbim despre o percepție greșită, despre o neînțelegere la nivelul consumatorilor, inclusiv în România. În Statele Unite, în Franța sau în Australia, nimeni nu stă să citească datele trecute pe marginea anvelopelor. Cea mai importantă nu este data fabricării, ci cea la care cauciucurile au fost montate, prima oară, pe mașină. Anvelopa nu ”îmbătrânește” dacă stă într-un depozit, lucrul acesta pleacă la drum doar atunci când este utilizată.

”Înainte de montare, anvelopa nu este umflată, nu este încărcată, nu este supusă la varaiații mari de temperatură, deci nu se poate deteriora. Întrucât ele sunt concepute să-și păstreze performanțele pentru o perioadă îndelungată în diferite tipuri de utilizare, <<îmbătrânirea>> apărută anterior montării pe vehicul este nesemnificativă”, spun specialiștii Michelin.

Ceea ce contează cu adevărat este data montării. Când este utilizată, anvelopa este supusă unor solicitări multiple, care nu există în depozit. Apar temperaturile ridicate, sarcini mari ori presiuni prea mici. Chiar dacă vehiculul nu este utilizat, cauciucurile de pe el ”suferă”.

Pentru că mulți au mers pe ideea că trebuie să achiziționeze anvelopele produse doar cu ceva timp în urmă, inginerii de specialitate au făcut trei studii, în trei țări diferite.

  • În Arabia Saudită, anvelopele depozitate la o temperatură de 40 de grade Celsius au fost comparate cu cele rulare 40.000 km (aproape doi ani de utilizare). S-a stabilit că este nevoie de 20 de ani de depozitare la 40 de grade pentru ca anvelopele să ajungă la același grad de deteriorare cu al celor utilizate doi ani!!!
  • În Coreea de Sud s-au realizat teste de siguranță comparative, între anvelope noi și cele vechi de trei ani, acestea din urmă nefiind rulate. Testul a fost făcut la viteze ridicate (KSM6750) și nu au fost identificate niciun fel de diferențe între anvelopele noi și cele vechi.
  • ADAC (organizația auto germană) a comparat anvelopele noi cu cele vechi de trei ani, dar nefolosite. A fost identificată aceeași rezistență la rulare între anvelopele noi și cele vechi.

Aceasta nu însemnă, încă, că anvelopele pot fi folosite la nesfârșit. Michelin recomandă ca după 10 ani, ele să fie scoase de pe vehicule, indiferent dacă au fost sau nu folosite. ”Vorbim despre o măsură de precauție, nu de una tehnică”, spun specialiștii. Concluzie: anvelopele încep să ”îmbătrânească” după ce sunt montate pe vehicul. Din acel moment, trebuie întreținute, prin verificarea presiunii, a adâncimii de profil și a aliniamentului.

Oferta Badabum pentru anvelope o găsiți AICI!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

About Catalin

Check Also

Nu-i șampon, e aspirator 3în1: Wet&Dry Bosch – nu contează dacă murdăria este umedă sau uscată!

Aspiratoarele Bosch AquaWash&Clean din Seria 4 sunt multifuncționale: spală covoarele, aspiră lichidele și toate tipurile …

Lasă un răspuns